👈🏻 مرکز تماس اکسل - ۰۲۱۲۸۴۲۳۰۷۲ (10الی5عصر)👉🏻

مقایسه اختصاصی اکسل مابین دو سرویس اسپاتیفای و یوتیوب موزیک

Saturday، ۱ Aabaan ۱۴۰۰

این روزاها، هرکسی به نحوی از سرویس های استریم موسیقی استفاده میکند و به موسیقی دلخواهش گوش میدهد، اما کدام سرویس استریم بهتر است؟ در این مقاله می‌خواهیم اسپاتیفای و یوتیوب میوزیک (Youtube Music) را با هم مقایسه کنیم. قطعا هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند ولی سلیقه افراد، حرف اول را میزند. شما کدام را ترجیح میدهید خرید اکانت یوتیوب و یا خرید اشتراک اسپاتیفای؟

اسپاتیفای (Spotify): یه رهبر واقعی!

اسپاتیفای یکی از پشگامان عرصه استریم موسیقی می باشد که توسط Daniel Ek ( بیلیونر سوئدی ) و Martin Lorentzon، طراحی و خلق شده است. هدف اولیه طراحی چنین سرویسی این بود که از دزدی اثار هنری آرتیست ها، جلوگیری شود. طرح اولیه به این صورت بود که کاربران بتوانند به هر نوع موسیقی به طور رایگان گوش بدهند و در عوض تبلیغات بین اهنگ ها را تحمل کنند ولی خب همانطور که میدانید شرایط تغییر کرد و اکانت های پریمیوم به این سرویس اضافه شدند.

هم اکنون اسپاتیفای محبوب ترین سرویس استریم انلاین موسیقی است و بر‌ روی انواع سیستم عامل ها از جمله ios ،Android ،Windows و .... کار میکند و شما می تونید به راحتی در هر دستگاهی به موسیقی مورد علاقه خود گوش بدهید.

همچنین یکی از قابلیت های اکانت پرمیوم اسپاتیفای این است که بعد از مدتی سلیقه شخصی شما را تشخیص میدهد و هر هفته یا حتی هر روز، یک سری پلی لیست ‌و آهنگ با توجه به سلیقه شما، پیشنهاد میکند.

امکانات بی نظیر اسپاتیفای باعث شده که این سرویس استریم، به یک رقیب بزرگ تجاری برای شرکت های بزرگ همانند ماکروسافت و ... تبدیل شود.

یوتیوب میوزیک (Youtube Music): جدید ترین امید گوگل

گوگل بر خلاف بزرگ ترین رقیب خود یعنی اپل، همچنان در عرصه استریم موسیقی در حال توسعه و پیشرفت است. در سال ۲۰۱۱، گوگل، سرویس استریم موسیقی Google Play را عرضه کرد اما به هیچ وجه نتوانست کاربران را راضی نگه دارد و حالا میخواهد شانس خود را با Youtube Music امتحان کند.

یوتیوب میوزیک دو فایده برای گوگل دارد:

اول اینکه یوتیوب یک برند بین المللی است که همه آن را می شناسند و اصلا نیازی به معرفی و تبلیغات گسترده ندارد. دوم اینکه یوتیوب میوزیک، علاوه بر آهنگ، آلبوم، پلی لیست و ریمیکس های مختلف، امکان پخش موزیک ویدیو و اجراهای زنده را نیز دارد که شما این مورد را در هیچکدام از سرویس های استریم موسیقی دیگر نمی بینید.

در واقعا این سرویس تازه وارد، میخواهد علاوه بر آهنگ و آلبوم، پخش ویدیو و کنسرت و اجرای زنده را هم به کاربرانش ارائه دهد.

یوتیوب میوزیک، در هر دو سیستم عامل اندروید و ios کار میکند و در رابطه با ویندوز و مک، شما فعلا باید از طریق مرورگر وارد سرویس شوید و تا الان اپلیکیشن خاصی ارائه نشده است.

مقایسه Spotify و Youtube Music از نظر کیفیت صدا

اسپاتیفای از فرمت های مختلف صدا استفاده میکند و خود این سرویس بیان کرده که برای کاربران معمولی از کیفیت 160kbit و برای کاربران پرمیوم از کیفیت 320kbit استفاده میکند. البته این کیفیت های صدا، قابل تغییر هستند. در کل، کیفیت های مختلف صدا در اسپاتیفای بدین صورت است:

  • کم: کیفیت صدای 24kbit
  • نرمال: کیفیت صدای 96kbit
  • بالا: کیفیت صدای 160kbit
  • خیلی بالا: کیفیت صدای 320kbit
  • خودکار (آتوماتیک): کیفیت صدا بر اساس سرعت نت شما تنظیم می شود.

در هر صورت، به نفع شماست که از اشتراک پرمیوم اسپاتیفای استفاده کنید تا از بهترین کیفیت صدا لذت ببرید.

اما در رابطه با Youtube Music و انواع کیفیت های صدا در آن:

  • کم: کیفیت صدای 48kbit
  • نرمال: کیفیت صدای 128kbit
  • بالا: کیفیت صدای 256kbit

همیشه بالا: یعنی حتی اگر سرعت اینترنتتون پایین باشد باز هم کیفیت صدا را پایین نمیاورد و روی 256kbit قفل میکند.

نتیجه کلی این بخش: اکانت پرمیوم اسپاتیفای کیفیت صدای بهتری را عرضه میکند و حتی در حالت معمولی (رایگان) هم کیفیت صدا بهتر از یوتیوب میوزیک هستش.

مقایسه Spotify و Youtube Music از نظر قیمت

ورژن رایگان اسپاتیفای در مقایسه با یوتیوب میوزیک، تبلیغات خیلی بیشتری را پخش میکند و از این نظر آزار دهنده تر میباشد و حتی بعضی اوقات، شما امکان رد کردن ترک ها را ندارید و مجبورید طبق پلی لیست خود اسپاتفای موسیقی گوش کنید.

اما برای اینکه از دست همه این ها خلاص شوید و اکانت پرمیوم اسپاتیفای از اکسل را خریداری کنید باید ماهانه 55 هزارتومان بپردازید که احتمالا با مزایای اکانت پرمیوم اسپاتیفای آشنا هستید. اکانت پرمیوم به شما دسترسی همه جانبه به انواع موسیقی و پادکست و آلبوم و پلی لیست را میدهد و حتی امکان آفلاین گوش دادن و دانلود کردن و ده ها امکانات دیگر را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین اسپاتیفای طرح جدیدی بنام Duo Premium را ارائه داده که شما اگر زوج هستید و در یک خانه زندگی میکنید میتوانید همزمان از یک اکانت پرمیوم اسپاتیفای با قیمت بهتر استفاده کنید اما تمام مزایای اکانت پرمیوم را خواهید داشت. هزینش هم حدودا ماهی 85هزار تومان می باشد.

علاوه بر این اسپاتیفای طرح دیگری بنام Family Plan دارد که ۶ نفر (که در یک شهر یا منطقه زندگی میکنن) می توانند از یه اشتراک پرمیوم استفاده کنند. هزینه این نوع اشتراک، نفری 55 هزار تومان می باشد.

جالبه بدونید اسپاتیفای یه طرح دیگه به عنوان Student’s Offer داره که برای دانش آموزان برنامه ریزی شده و قیمت آن ۴.۹۹ دلار می باشد ولی خب در ایران در دسترس نیست.

اشتراک پرمیوم یوتیوب میوزیک به شما امکان گوش دادن به موسیقی بدون تبلیغات، دانلود و تماشای موزیک ویدیو ها و کنسرتا و ... را میدهد و هزینه خرید آن از اکسل ماهانه 55 هزار تومان می باشد.

یوتیوب میوزیک هم مانند اسپاتیفای، Family Plan را عرضه میکند و ۶ نفر همزمان میتوانند از یک اکانت پرمیوم استفاده کنند. هزینه این نوع اشتراک نیز 56 هزار تومان در ماه هست.

همچنین یوتیوب میوزیک Student’s Premium ( این اشتراک برای دانش آموزان است) را نیز ارائه داده است که هزینه آن ماهی ۴.۹۹ دلار می باشد ولی خب در ایران در دسترس نیست.

هر دو سرویس (اسپاتیفای و یوتیوب میوزیک) از نظر قیمت، در یک لول قرار دارند و قیمت ها مشابه یکدیگر هستند منتهی در رابطه با یوتیوب میوزیک، یک امکان کارآمد وجود دارد که شما میتوانید با پرداخت کمی مبلغ بیشتر، به ویدیو های خود یوتیوب بدون تبلیغ دسترسی داشته باشید.

مقایسه Spotify و Youtube Music از نظر آرشیو موسیقی ‌و موزیکای منحصربه فرد

شاید بشود به جرئت گفت مهم ترین معیار خوب یا بد بودن یک سرویس استریم موسیقی، آرشیو موسیقی آن هست که هرچقدر هم آن سرویس، امکانات خوب و هزینه پایین داشته باشد، اگر آرشیو موسیقیش کامل نباشد، هیچ کس به سراغش نخواهد رفت.

در رابطه با این دو سرویس (اسپاتیفای و یوتیوب میوزیک)، هر دو طیف وسیعی از سبک های مختلف موسیقی را پوشش میدهند و خیلی کم پیش میاید که نتوانید آهنگی را در این دو سرویس پیدا کنید. ولی یوتیوب میوزیک یک برگ برنده دارد و آن هم این است که میتواند کنسرت ها، اجراهای زنده، موزیک ویدیو ها، ترک های ریلیز نشده و .... را نیز پوشش دهد که شما این موارد را در هیچ پلتفرم دیگری پیدا نمی کنید.

به همین دلیل است که وقتی پلی لیستی را از یوتیوب میوزیک به اسپاتیفای منتقل میکنید، ممکن است چند آهنگ منتقل و فرستاده نشود چون اصلا درون اسپاتیفای وجود ندارند. با این حال اسپاتیفای دارای بیش از ۷۰ میلیون ترک موسیقی است.

یک نکته جالب دیگر این که شما می توانید کلی آرتیست ناشناخته و تازه وارد را درون یوتیوب میوزیک بر خلاف اسپاتیفای پیدا کنید (دلیل این موضوع این است که اگر شما یک آرتیست تازه وارد هستید و میخواهید ترکتان در اسپاتیفای ریلیز شود باید یک پخش کننده ماهر و توانا پیدا کنید تا ترکتان را وارد اسپاتیفای کند ولی درون یوتیوب میوزیک، شما میتوانید خودتان به راحتی اینکار را انجام دهید و نیازی به انجام مراحل پیچیده نیست).

در اسپاتیفای شما میتوانید هر نوع محتوایی را دانلود و ذخیره کنید تا زمانی که افلاین هستید به آن ها گوش دهید.

در یوتیوب میوزیک شما با آرشیوی که بیش از ۶۰ میلیون ترک دارد، رو به رو هستید و وقتی اشتراک پرمیوم را تهیه کردید، میتوانید حتی محتوا را دانلود و ذخیره کنید.

نتیجه کلی: یوتیوب میوزیک از لحاظ آرشیو نسبت به اسپاتیفای برتری دارد چون شما به انواع محتوای تصویری و ..... دسترسی دارید و میتوانید هر موزیک ویدیو، اهنگ یا کنسرت را دانلود و ذخیره کنید. (در اسپاتیفای شما به محتوای تصویری دسترسی ندارید و فقط میتوانید موسیقی را گوش کنید).

ابزار جدید Youtube Music

یوتیوب میوزیک، در حال کار روی یه ابزار جدیدی می باشد. برای مثال به شما این امکان را میدهد که وقتی موزیک ویدیو امینم را تماشا می کنید، همزمان بتوانید با یک کلیک، فایل mp3 آن را پلی کنید. یعنی هم ویدیو و هم خود اهنگ در یک قسمت هستند و لازم نیست برای هر کدوم جدا سرچ کنید.

دو نکته لازم به ذکر است: اول اینکه این ابزار فقط برای اکانت های پرمیوم فعال خواهد شد و دوم اینکه تا الان ۵ میلیون آهنگ و ویدیو با این شیوه ارائه شدند و گوگل دارد روی بقیه آهنگای معروف و پربازدید نیز این شیوه را عملی میکند.

دیگر تفاوت های Spotify و Youtube Music

همانطور که قبلا هم گفتیم، یکی از خفن ترین ویژگی های اسپاتیفای آنالیز و تشخیص سلیقه موسیقی شماست و با استفاده از این موضوع، اسپاتیفای هر هفته پلی لیست ها و آهنگای جدید به شما پیشنهاد میدهد که قطعا از آن ها لذت خواهید برد. در رابطه با این ویژگی، بدون اغراق میشود گفت اسپاتیفای رقیب ندارد و بهترین الگوریتم را برای تشخیص سلیقه شما بکار میبرد. یوتیوب میوزیک هم هر هفته یه سری پلی لیست و آهنگ به شما پیشنهاد میدهد ولی اصلا قابل مقایسه با پیشنهاد های اسپاتیفای نیست.

تفاوت دیگر این دو سرویس در سرچ کردن موسیقی هست. شاید بپرسید مگر سرچ کردن یه اهنگ در این دو سرویس چه تفاوتی دارد؟ باید بگویم تفاوت در نوع سرچ است و بله تفاوت زیادی با هم دارند.

گوگل قدرتمند ترین موتور جستجوگر در دنیا هست و تعجبی ندارد که یوتیوب میوزیک از این لحاظ برتر از اسپاتیفای باشد.

در یوتیوب میوزیک شما میتوانید فیلتر هایی انتخاب کنید و بعد سرچ کنید، مثلا سرچ را بر اساس آرتیست یا آلبوم یا .... انجام دهید در حالی که در اسپاتیفای شما سرچ میکنید و بعد اگر مثلا آلبوم را میخواهید باید بروید به قسمت آلبوم ها و یا اگر پلی لیستی را میخواهید باید بروید به قسمت پلی لیست ها.

همچنین یوتیوب میوزیک اولین سرویس استریم موسیقی بود که شما میتوانستید با سرچ کردن قسمتی از لیریک (متن و شعر اهنگ)، آهنگ و آلبوم مورد نظر خود را پیدا کنید که اسپاتیفای بعد از یوتیوب میوزیک همچین ویژگی ای را به سرویسش اضافه کرد.

مزایای Youtube Music

۱.آرشیو کامل و غنی: با یوتیوب میوزیک، شما نه تنها میتوانید خود اهنگ و یا پادکست را گوش کنید بلکه این سرویس امکان تماشای موزیک ویدیو، کنسرت، ریمیکس، اجراهای زنده و کاور ها و .... را نیز به شما می دهد.

۲.قیمت خوب و به صرفه: قیمت اشتراک پرمیوم خود یوتیوب میوزیک که به صرفه هست ولی یه امکان بسیار به صرفه وجود دارد که شما میتوانید با پرداخت تنها ۲ دلار بیشتر به تمام ویدیو های یوتیوب بدون هیچگونه تبلیغ و مزاحمتی، دسترسی داشته باشید. یعنی یک تیر و دو نشان.

۳.موتور جستجوگر پیشرفته: از آنجایی که این سرویس زیرمجموعه گوگل هست، قاعدتا موتور جستجوگر بسیار پیشرفته ای نیز دارد و شما میتوانید بر اساس فیلتر های مورد علاقه خود سرچ کنید و یا حتی زمانی که اسم آرتیست یا اهنگ را فراموش کردید، قسمتی از لیریک را سرچ کنید تا خود اهنگ وآلبوم و آرتیست را برایتان پیدا کند.

مزایای Spotify

  1. فضای ساده و آسان: یکی از دلایل محبوب بودن اسپاتیفای فضای راحت و ساد آن هست که هر نوع کاربری با هر نوع سواد تکنولوژی، میتواند خیلی راحت با اسپاتیفای کار کند.
  2. پیشنهاد های هفتگی: هر دوشنبه، اسپاتیفای یک سری پلی لیست و آهنگ بر اساس سلیقه موسیقیتون به شما پیشنهاد میدهد که اینجوری شما میتوانید به کلی آهنگ جدید گوش کنید.
  3. ارائه گستره وسیعی از پادکست ها: امروزه، پادکستا به یکی از محبوب ترین محتوای سرویس های استریم موسیقی تبدیل شدند و اسپاتیفای دارای آرشیو ۳ میلیونی از اون ها هستش و این عدد هر روز در حال رشده.

انتقال پلی لیست ها

با برنامه FreeYourMusic شما میتونید خیلی سریع و راحت پلی لیست هاتون را از اسپاتیفای به یوتیوب میوزیک و یا بر عکس، انتقال بدید.

اگر شما از یوتیوب میوزیک استفاده میکنید، میتونید با برنامه FreeYourMusic پلی لیست موزیک ویدیو درست کنید و فقط به خود آهنگا محدود نشوید.

حرف آخر

هر دو تا سرویس Spotify و Youtube Music روز به روز پیشرفته تر و بروز تر میشوند تا بتوانند کاربران بیشتری را به سمت خودشون جذب کنند.

اگه شما میخواید رایگان موسیقی استریم کنید و مشکلی هم با تبلیغات ندارید، اسپاتیفای گزینه بهتری است. همچنین اسپاتیفای از نظر پلی لیست های پیشنهادی و فضای سرویس، بهتر از یوتیوب میوزیک هست و برای طرفداران موسیقی، بهترین گزینه برای انتخاب می باشد.

ولی خب از طرفی، یوتیوب میوزیک علاوه بر آهنگ و آلبوم، موزیک ویدیو، کنسرت و ... هم ارائه میدهد، موتور های جستجوگر قویتری دارد و با خرید اشتراک و پرداخت دو دلار بیشتر میتوانید به خود یوتیوب هم دسترسی کامل داشته باشید.

نتیجه کلی: اگر فقط هدفتان گوش دادن به موسیقی می باشد، صد در صد اسپاتیفای بهترین انتخاب است ولی اگه میخواهید در کنار گوش دادن، موزیک ویدیو، کنسرت و اجرای زنده هم ببینید قطعا یوتیوب میوزیک حرف اول را میزند.